Skrog og dæk er high-tech vakumstøbt glasfiber sandwichlaminat. Masten er af kulfiber og er 3-delt. Den fleksible topmast er med til at afbøde tryk og sikrer derved fuld kontrol, selv i meget hård vind. Bommen, der er af aluminium, er placeret relativt højt, hvilket gør det nemt at bevæge sig rundt i jollen ved vendinger, spilersætning og -nedtagning.
49eren er udstyret med en selvslående fok, som gør at besætningen kan koncentrere sig fuldt ud om trim af storsejl og genakker. Fok og storsejl er i gennemsigtigt og fiberforstærket mylardug (monofoil) - begge med gennemgående sejlpinde. Genakkeren leveres i traditionel spilerdug i 11 forskellige farver.
Samarbejdet og koordinationen mellem rorsmand og gast er yderst vigtig i 49er jollen. Med hastigheder op mod 50km/t skal der ikke mange fejl til før man kæntrer og denne indbyggede spænding er netop årsagen til, at mange sejlere tiltrækkes klassen. Det gælder også sejlere uden Olympiske ambitioner.
Alle priser er vejledende inkl. moms med forbehold for senere prisændringer, kursregulering, leveringsomkostninger m.m.
|
Priseksempler - 2022 - EU-Low
49er jolle skrog |
95.625 kr. |
49er skrog inkl. vinger og spipole |
127.460 kr. |
49er jolle ex. rigkit, ror og foils |
144.850 kr. |
49er jolle sejlklar |
214.285 kr. |
Priserne er ekskl. fragt fra producent i GBR, told og moms samt med forbehold for kursændringer og senere prisjusteringer.
Specifikationer
Bredde |
1,75/2,74 m |
Længde o. alt |
4,99 m |
længde vandlinie |
4,88 m |
Storsejl og fok |
19,97 m² |
Genakker |
37,16 m² |
Vægt (skrog) |
74,25 kg |
|